Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ)

Bij Stichting Groen Hulpverlening staat het leveren van kwalitatief hoge, betrouwbare en transparante zorg hoog in het vaandel. Wij hebben er daarom voor gekozen om deel te nemen aan het keurmerk van HKZ.

HKZ is onderdeel van NEN, Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut. Om het HKZ-Keurmerk te verkrijgen moet het kwaliteitsmanagementsysteem voldoen aan de HKZ-normen. Deze normen hebben de internationaal erkende ISO 9001-normen als basis en omvatten daarnaast branche specifieke eisen. Alle HKZ-kwaliteitsschema’s (behalve de opstapvarianten) omvatten de eisen uit de ISO 9001. Iedere branche heeft een eigen set normen (certificatieschema). De HKZ-normen hebben betrekking op zowel de kwaliteit van het zorgproces als op de organisatorische kwaliteit. Ze stellen eisen aan het primaire proces: intake/indicatie, de uitvoering van de diensten en evaluatie/nazorg. Daarnaast moeten ook de ondersteunende processen, zoals personeelsbeleid, diensten door derden, et cetera aan specifieke eisen voldoen. Het Harmonisatiemodel wordt bij de invulling van de normen als uitgangspunt genomen.

Op 6 juli 2023 heeft Stichting Groen Hulpverlening het keurmerk: 
HKZ - Kwaliteitsmanagementsysteem voor Zorg en Welzijn behaald.

‘’Het keurmerk van HKZ staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn: onafhankelijk en betrouwbaar. Met het HKZ keurmerk kunnen organisaties laten zien dat zij serieus werk maken van kwaliteit van zorg en dat ze voldoen aan de eisen die daaraan gesteld worden door klanten, professionals en relevante stakeholders.

Een organisatie met het HKZ-keurmerk heeft intern de zaken goed op orde, stelt de klant centraal en werkt voortdurend aan het verbeteren van de zorg- en dienstverlening’’.

Klik hier om naar het HKZ Certificaat van Stichting Groen Hulpverlening te gaan.